De creatievelingen van Ik Ben: Sally Agar

Ik Ben wordt gemaakt door verschillende artiesten. Het werk van deze artiesten zorgt dat Ik Ben de uitstraling heeft van een prentenboek. Kinderen kunnen zo hun fantasie de vrije loop laten gaan. In de reeks ‘de creatievelingen van Ik Ben’ vertellen illustrators, fotograaf of hand letteraar zijn of haar verhaal.

Sally Agar is een illustrator uit Noord-Yorkshire uit het Verenigd Koninkrijk. Ze praat dus met een grappig accent en brengt veel tijd door tussen de schapen en een prachtig Engels landschap. Haar belangrijkste job is moeder zijn. Het werk als illustrator maakt haar een gelukkig mens aangezien ze de hele dag tekeningen mag maken!

Sinds Sally twaalf is probeert ze zich nog al eens te verstoppen. Dat komt omdat ze toen al 1.82 cm. lang was. Nu is ze zo lang dat dat niet meer lukt. En gelukkig maar, want Sally is een lieve illustrator die gezien mag worden! Ze illustreerde de eerste cover van Ik Ben.

Vertel, je bent een illustrator. Hoe ben je hierin geïnteresseerd geraakt en hoe ben je begonnen?

Ik ben eigenlijk vrij nieuw in dit soort illustratie. Tot niet zo lang geleden werkte ik als Print Designer voor mode. Ik maakte voornamelijk graphics voor t-shirts en werkte voor een groot Zweeds bedrijf. Dat was een erg leuke baan en een waar ik erg dankbaar voor was, maar het voelde nooit als mijn passie. Nadat ik Zweden had verlaten, nam ik de beslissing om van Print Design over te stappen naar Illustratie. Ik volgde een paar online cursussen en begon mijn portfolio op te bouwen. Tegen het einde 2020 nam ik deel aan een virtuele Open Dag van een grote uitgeverij, en ik was in de wolken toen dat resulteerde in een aanbod om mijn eerste kinderprentenboek te illustreren! Daar ben ik een paar weken geleden aan begonnen!

Wat is je favoriete bezigheid buiten het illustreren? En waarom doe je dat zo graag?

Buiten in de natuur zijn met mijn zoon is het beste wat ik ken. Ik denk dat dat op dit moment bijzonder speciaal voor me is, omdat we na een hectisch jaar en na zo lang in het buitenland te hebben gewoond, langzaam weer wennen aan het leven in het Verenigd Koninkrijk. Mijn zoon gaat in september naar school, dus ik koester deze momenten van samen zijn en rust.

Wat inspireert je bij het creëren van je kunst?

Als ik aan een groot project begin, probeer ik mezelf onder te dompelen in allerlei inspirerende dingen die relevant zijn voor de illustraties die ik ga maken. Op dit moment kijk ik veel historische drama’s – waarbij ik let op alle details in kostuums, kleuren en interieurs. Ik bezoek ook veel oude kastelen en abdijen en noteer de kenmerken en sfeer.
Over het algemeen denk ik dat inspiratie overal vandaan kan komen; iets grappigs dat ik in de supermarkt hoor, de manier waarop mijn zoon een pen vasthoudt om te tekenen, jeugdherinneringen, naar bomen en planten kijken als we op stap zijn, lachen om de vier kleine hondjes van mijn buren die hun kop boven de vensterbank steken om naar buiten te kijken als ze alleen thuis zijn!

Hoe is de illustratie voor Ik Ben ontstaan? Kan je iets vertellen over het proces?

Het gedicht dat ik voor Ik Ben illustreerde bevatte veel mooie details, dus veel van het werk was al voor me gedaan! Ik vond het geweldig dat het gedicht het had over lichten die in de stad schijnen; ik kon me gemakkelijk voorstellen hoe ik een groot deel van de stad donker en mysterieus kon maken, en dan de hoogtepunten van verlichte ramen naar buiten kon laten schijnen. Het gedicht gaat over dansen en energie, dus ik wilde beweging en kracht laten zien, maar ook een gevoel van kalmte en vertrouwen.
Dit was een van de eerste illustratieopdrachten waar ik ooit aan heb gewerkt, dus ik wilde ook echt mijn eigen stijl laten zien en was erg blij dat ik rijke, schilderachtige tinten en veel detail kon gebruiken. Het was ook een geweldige samenwerking met de art director van Ik Ben, die een duidelijke visie had van wat zou werken en me aanmoedigde om mezelf te pushen om iets heel speciaals te maken!

Welke projecten zijn belangrijk geweest voor je als persoon en voor je ontwikkeling?

Ik denk dat ik van elk werk waar ik aan heb gewerkt (in mijn tot nu toe korte carrière als illustrator!) wel iets heb geleerd, zelfs van die werken die totaal mislukt zijn en nooit het daglicht hebben gezien!
Ik heb afgelopen zomer een online cursus Kinderboekenillustratie gevolgd bij een bedrijf dat Make Art That Sells heet, en dat was absoluut een keerpunt voor me. Ik had het gevoel dat ik mijn stijl en mijn zelfvertrouwen zo ontwikkeld had tijdens die cursus, en ik grijp nog steeds voortdurend terug naar de stukken die ik tijdens die cursus gemaakt heb om me te informeren over waar ik nu aan werk. Als je begint kan het zo overweldigend zijn; de cursus gaf me de discipline om werk binnen een deadline te produceren.
Ik denk ook dat elk werk dat echt uit het hart komt betekenis zal hebben, dus persoonlijk werk is uiterst belangrijk. Sommige van mijn favoriete werken uit mijn portfolio zijn illustraties uit mijn favoriete boeken, of kaarten voor familie en vrienden.

Aan welke ‘eisen’ moet uw werk van u voldoen?

Ik denk dat het laatste wat ik zou willen, is dat mijn illustratie gewoon een platte weergave van iets is. Ik zou graag willen dat het een soort emotionele inhoud heeft; dat de personages pit en attitude hebben, dat gebouwen en objecten persoonlijkheid hebben, dat er een sfeer wordt gesuggereerd door het kleurenpalet en het gevoel van het werk, en dat er veel interessante dingen zijn om naar te kijken – kleine details, onverwachte gebeurtenissen, texturen en patronen.
Ik probeer ook te denken aan de persoon die naar de illustratie kijkt; vaak een kind. Ik probeer me af te vragen of de scène of het personage voor hen relateerbaar is. Kunnen zij zich ermee identificeren, en hoe zal het hen laten voelen.

Hoe ga je om met commentaar op je werk?

Ik denk dat alle feedback (goed of slecht) fantastisch nuttig is! Ik heb meer dan tien jaar in de mode gewerkt, dus kritiek is me zeker niet vreemd 😊 Het kan zeker pijn doen om negatieve of (nog erger!) onverschillige opmerkingen over je werk te horen, omdat het zo persoonlijk is en je er zoveel van jezelf in stopt- maar uiteindelijk denk ik dat je er alleen maar beter van wordt, dus ik juich het allemaal toe.

Hoe geniet je het meest van wat je doet?

Ik voel me ongelooflijk dankbaar dat ik met mijn illustratiewerk de kansen heb gekregen die ik heb gekregen. Een jaar geleden had ik nooit durven dromen dat ik aan mijn eerste kinderprentenboek zou werken, dus ik voel me echt heel gelukkig en denk daar vaak aan!
Het is ook extra fijn om een baan te hebben die mijn zoon interesseert, en vaak voelt als iets waar hij in kan delen. Hij zit vol verhalen (meestal briljant bizar en random!) en ik denk er momenteel over na hoe ik sommige van zijn ideeën in mijn eigen werk kan verwerken.

Wat is er moeilijk aan het werk dat je doet?

Het was (en is soms nog steeds) erg stressvol om weg te gaan uit een sector waarin ik vertrouwen had en die me lange tijd financiële zekerheid heeft gegeven, en me op iets totaal nieuws te richten. Ik heb heel weinig ervaring met uitgeven en media, dus het kan ontmoedigend aanvoelen en ik heb geen idee hoe de dingen op lange termijn zullen uitpakken.
Het twijfelen aan mijzelf kan op elk moment de kop opsteken. Het kan heel moeilijk zijn als je je in je hoofd kunt voorstellen wat je wilt maken, maar het op papier gewoon niet zo uitpakt.

Wat hoop je te bereiken met je werk?

Ik denk dat ik, net als iedereen, naar een afgerond stuk werk wil kunnen kijken en me er echt trots op wil voelen. Het liefst zou ik willen dat andere mensen die mijn illustraties zien, er een positieve reactie op geven.
Als ik denk aan de illustraties waar ik als kind van hield en hoeveel ze nu nog steeds voor me betekenen, misschien zelfs hoeveel ze me beïnvloed hebben, dan denk ik dat dat mijn ultieme doel is. Dat mijn werk betekenis heeft voor iemand anders.

Vertel ons iets wat we nog niet over je weten (leuk/gek feitje):

Ik heb een certificaat in tractor rijden.

Wat is je droom?

Een lange en succesvolle carrière hebben als illustrator voor prentenboeken en tijdschriften! Ik heb het gevoel dat ik nog zoveel verder kan gaan met mijn illustratiewerk, dus mijn droom is om te blijven verbeteren en ervaring op te doen. En dat ik die illustraties mag maken in een mooie, lichte tuinstudio met een kat of hond om me gezelschap te houden. Dat zou ook erg leuk zijn!

Waar kunnen mensen je werk vinden?

Online kan je mijn werk vinden op www.sallyagar.com en via mijn agentschap. En je kunt mij vinden op instagram @sallyagar_design

Je kunt hier de Ik Ben bestellen waar Sally de cover van heeft geillustreerd.

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *